دینِ عاشقانه یا سنّتهای عادتی؟!
هر عامل و محرکی مادامی که در درون انسان و در دل انسان رخنه نکند و مادامی که در آن راه پیدا نکند، نمیتواند او را به حرکت وادار کند.
میشود او را بغلطاند، میشود او را به زور بکشد ولی نمیشود او را راه ببرد!
حتی خدا مادامی که در دل من راه پیدا نکند و عشقش در من ننشیند، نمیتواند محرک من باشد، اکراه و غلطاندن ثمری ندارد و نتیجهای ندارد.
محرکها مادامی که در دل انسان نیامده باشد، شناختشان و سپس عشقشان در آن جا نگرفته باشد، فقط انسان را میغلطاند و او را به جبر میکشد.
دین به خاطر اینکه بتواند بار احکام سنگین و نظامهای وسیع را تحمل کند احتیاج به ریشههایی دارد و احتیاج به زمینههایی.
این زمینه از تفکر شروع میشود، تفکر در انسان و در جهان و نقش انسان در جهان.
این بینش و این تفکر و این جهان بینی، ما را به عقیدههایی میرساند و این عقیدههاست که میتواند نظامها و احکام را به تحقق برساند.
مادامی که این زمینه و این ریشه نباشد احکام دوام ندارد عادت و سنت خواهد بود و هیچ سنت و عادتی نمیتواند دوام بیاورد ناچار گرفتار ضد سنتها میشود!
❛❛ استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب حجاب، ص ۱۱
زنده باشید
فرم در حال بارگذاری ...
تفکر تحمیلی
از آنجا كه انسان با آزادى همراه است و از رقابت و تضاد استعدادها برخوردار، نوع تربيت او با تربيت دام ها و درخت ها تفاوت خواهد داشت.
تربيت انسان نمیتواند مسخ او و پوك كردن او و غلتاندن او باشد. هر گونه تربيتى كه با دست خودم تحقق نگيرد و با انتخاب من همراه نباشد، در واقع مسخ كردن من و نفى كردن من حساب مى شود. و اين است كه تربيت هاى تلقينى و تقليدى و تحميلى و سنتى ارزش نخواهند داشت، حتى ضد ارزش هستند و عامل نفى انسان و آخر سر هم باعث عصيان و طغيان او.
اين درست نيست كه ديده هاى خود را نقالى كنيم و از عشق خود حرف بزنيم و يا ديگران را بغل كنيم و يا بر يقين خود پافشارى كنيم و سوگند بخوريم؛ چون يقين هر كس در درون اوست، به ديگران نمى رسد. مگر هنگامى كه نشان بدهيم كه چگونه و از كجا به اين يقين رسيده ايم و به اين روش دست يافته ايم و با چه كليدها و ملاك هايى حركت كرده ايم.
هنگامیكه مى خواهيم فردى را بسازيم و يا جامعه اى را باز سازى كنيم، ناچاريم كه در اعماق بكاويم و ريشه ها را بيدار نماييم.
عینصاد
مسئولیت وسازندگی صفحه ۴۰
متشکرم لطف دارید
فرم در حال بارگذاری ...
فرزند خود را چگونه تربیت کنیم؟ – تربیت کودک ۱ تا ۹ ساله
حتماً تابهحال شنیدهاید که به انسانهای فعال شاد و بانشاط این جمله را میگویند: که کودک درون شان فعال است. همه ما انسانها کودک درونی داریم منتها برای برخی فعال و برای برخی کم فعال و حتی غیرفعال است! اینها از دورانی نشأت میگیرد که انسان در دوران کودکی با والدین سپری میکنند. بنابراین ارتباط والدین با فرزندان بسیار زیاد در آینده تحصیلی و شغلی ارتباط اجتماعی ،عاطفی و حتی طرز تفکر فرزند شان ،تأثیر مثبت و یا منفی میگذارد.
برای مطالعه مقاله اینجا کلیک کنید.
و انتم من المحسنین
فرم در حال بارگذاری ...
در وصفِ «عین صاد»
سخاوت علمي او زيبايي ديگري داشت. اگر به نكته اي دست مي يافت و لطيفه اي از كلام معصـومين بـه ذهـنش مي رسيد لحظه اي در انتقال آن به ديگران درنگ نمي كرد. يافته هاي علمي او به نام بسياري سند خورد و بـراي بسياري اعتبار آفريد ولي او به اين ها بي اعتنا بود و به انتقال معارف اهل بيت ولو به اين شكل، راضي.
چنان بي تكلف بود كه در كنارش هيچ بار و فشاري را به خود نمي ديدي. به راحتي، نـه، بـا خوشـحالي، انتقـاد را مي شنيد. گاه چنان سريع مي پذيرفت و حرف يا رفتار خود را تغييرمي داد كه حيـرت آورد بـود. بحـث بـا او پـر فايده بود؛ خوب مي شنيد، دقيق نقد مي كرد، با ديد جامع و با توجه تام به مباني ديني و با فكري خلاق، طرح ها و حرف هاي تازه و بديع، عرضه مي كرد و با اين همه آماده پذيرش انتقاد نيز بود.
ان شاءالله
و انتم من المحسنین
فرم در حال بارگذاری ...
تفکر، پیام حر بن یزید ریاحی
بعضی اوقات ما انسان ها متوجه معنا و مفهوم احادیثی که مطالعه میکنیم نمی شویم تا اینکه در گذر زمان برایمان آشکار میشود.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: تفكرُ ساعةٍ افضل من عبادة سبعین سنةٍ"، ساعتی اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت کردن است.
همانطور که جناب حر با تفکر نابشان، خود را نجات دادند. تفکر و تامل جناب حر در روز عاشورا چنان به اوج میرسد که زمانی که نزد عمر سعد میرود و می گوید:« آیا قصد جنگ داری؟» و چون از آن ملعون شنید که جنگی را می خواهد شروع کند که کمترین آن جدا شدن سرها از بدن ها باشد، راه خود را از آنان جدا کرده و به فکر فرو رفت که چکار کند.
زمانیکه بعضی از افراد متوجه دو دلی او شدند و از او علت کارش را پرسیدند
فقالَ الحرُّ: إنّي - وَاللهِ - أُخيّرُ نفسي بينَ الجنّةِ والنّارِ، ولا أختارُ على الجنَّة شيئاً، وَلَو قُطِّعتُ وحُرِّقت. والله خود را بین بهشت و جهنم مخیر می دانم ولی من چیزی را بر بهشت ترجیح نمی دهم اگر چه بدنم پاره پاره شود و سوزانده شوم.
سپس بر اسب خود نهیب زد و به سوی سالار شهیدان حرکت کرد.
از شیخ مرتضی انصاری رحمة الله علیه پرسیدند: چگونه میشود یک ساعت فکر کردن بهتر از هفتاد سال عبادت باشد؟ فرمود: فکری مانند فکر حربنیزید ریاحی در شب عاشورا.
خوشا به حال حر که با تفکر و تامل، سعادت دنیا و آخرت را برای خود خرید. خدا کند که ما نیز اهل تفکر و تامل باشیم تا در این دوره ی سخت آخر الزمان به بیراهه نرویم و خوب و بد را با هم مخلوط نکنیم.
متشکرم
و انتم من المحسنین
فرم در حال بارگذاری ...